“Ye know that the princes of the Gentiles exercise dominion over them,

and they that are great exercise authority upon them.

But it shall not be so among you:

but whosoever will be great among you, let him be your minister;

And whosoever will be chief among you, let him be your servant:

Even as the Son of man came not to be ministered unto,

but to minister, and to give his life a ransom for many.” (Matthew 20:25-28, KJV)


The word the Athenians used for their Assembly was Ekklesia, the same word used in the New Testament for Church
(and it is the greatest philological irony in all of Western history that this word,
which connoted equal participation in all deliberation by all members,
came to designate a kind of self-perpetuating, self-protective Spartan gerousia -
which would have seemed patent nonsense to Greek-speaking Christians of New Testament times,
who believed themselves to be equal members of their Assembly.)

- Thomas Cahill, Sailing the Wine-Dark Sea: Why the Greeks Matter




ΦΙΛΟΤΙΜΟ: THE GREEK SECRET


Tuesday, June 14, 2011

National Herald

Moderator's Note: the following article appears in the online Greek version of "The National Herald".  

Εθνικός Κήρυξ

Τρίτη, Ιούνιος 14, 2011 Τελευταία Ενημέρωση: 1:59 μμ Go to TheNationalHerald.com RSS Feed

Ο Hσαϊας διασπά κοινότητα στο Σολτ Λέικ Σίτυ - Ανάστατοι οι ενορίτες

ΑΡΧΕΙΟ «Ε.Κ.»
Ο Μητροπολίτης Ντέντερ Ησαϊας.
ΒΟΣΤΩΝΗ. Ο Μητροπολίτης Ντένβερ Ησαϊας φαίνεται αποφασισμένος να διασπάσει την κοινότητα του Καθεδρικού Ναού Αγίας Τριάδος στην πόλη Σολτ Λέικ Σίτι της Γιούτα σε δύο κοινότητες. Αγνοεί την εκφρασθείσα επιθυμία της συντριπτικής πλειοψηφίας των ενοριτών-μελών της, οι οποίοι επιθυμούν να παραμείνει η κοινότητα όπως είναι, δηλαδή μία, ενιαία και ενωμένη κοινότητα. Ταυτόχρονα, δεν υπολογίζει την απόφαση της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου και του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου, που του έγραψε στις 24 Μαρτίου 2011, πως «συμφωνήθηκε η κοινότητα του Σολτ Λέικ Σίτι θα παραμείνει ως μία ενωμένη κοινότητα», λέγοντας ότι «εγώ είμαι ποιμενάρχης στη Γιούτα».
Η κοινότητα ιδρύθηκε από Ελληνες πρωτοπόρους μετανάστες το 1905. Αποτελείται από 1.300 οικογένειες. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ενοριτών, έχτισε το 1969 κι έναν δεύτερο ναό του Προφήτη Ηλία στην περιοχή Holladay.
Εχει δύο ιερείς, τον αρχικό της προϊστάμενο π. Μιχαήλ Κουρεμέτη και τον π. Ματθαίο Γκίλμπερτ. Με τη διάσπαση σε δύο, ο Μητροπολίτης Ησαϊας διόρισε τον π. Γκίλμπερτ, στην Αγία Τριάδα και τον π. Κουρεμέτη, στον Προφήτη Ηλία.
Ο Μητροπολίτης Ησαϊας δεν ανταποκρίθηκε σε τηλεφωνικό μήνυμα του «Ε.Κ.». Το κοινοτικό συμβούλιο απαρτίζεται από 15 μέλη από τα οποία μόνο τα 5 έχουν εκλεγεί από την κοινότητα, τα υπόλοιπα 10 έχουν διοριστεί από τον ιερέα Κουρεμέτη.
Τον περασμένο Μάρτιο, ο ναός του Προφήτη Ηλία οργανώθηκε ως ξεχωριστός θρησκευτικός οργανισμός (religious corporation) και καταχωρήθηκε επίσημα στην πολιτεία της Γιούτα χωρίς καν να ενημερωθούν τα μέλη της μέχρι τότε Ενωμένης Κοινότητας της Αγίας Τριάδας, η οποία είχε ιδρυθεί και καταχωρηθεί στην πολιτεία της Γιούτα από το 1905.
Επίσης, το Μάρτιο του 2010 ο Μητροπολίτης Ησαϊας ζήτησε από την Αρχιεπισκοπή να αναγνωριστεί ο ναός του Προφήτου Ηλία ως ξεχωριστή κοινότητα και να της χορηγηθεί το επίσημο καταστατικό της Αρχιεπισκοπής. Στις 12 Απριλίου 2010, ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος έστειλε γράμμα στον Μητροπολίτη Ησαϊα, στο οποίο ανάμεσα στα άλλα του έγραψε ότι «λάβαμε το γράμμα σας με το οποίο ζητάτε τη χορήγηση του επίσημου καταστατικού της Αρχιεπισκοπής για την Ελληνική Ορθόδοξη εκκλησία του Προφήτη Ηλία στο Holladay της Γιούτα, η οποία τυγχάνει κοινότητα της Αρχιεπισκοπής και συγκεκριμένα της Μητρόπολης Ντένβερ. Με μεγάλη χαρά σας παραχωρούμε το Επίσημο Καταστατικό στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία του Προφήτη Ηλία, το οποίο ισχύει αμέσως».
Στις 9 Οκτωβρίου 2010 ο Μητροπολίτης Ησαϊας έστειλε γράμμα στην κοινότητα και ανακοίνωσε τη διάσπασή της σε δύο κοινότητες. Ανάμεσα στα άλλα, έγραψε και τα εξής: «Σας εξομολογούμαι ότι απέκρυψα όλο αυτόν τον καιρό το περιεχόμενο αυτού του γράμματος (του Αρχιεπισκόπου), διότι κάνοντας την αξιολόγησή μου ήθελα να είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι οι εκκλησιαζόμενοι ήθελαν να δουν δύο ξεχωριστές κοινότητες».
Ο κ. Ησαϊας στην εξασέλιδη επιστολή του έδωσε πρακτικές κατευθυντήριες για τη διαδικασία και τις λεπτομέρειες της διάσπασης και συγκεκριμένα πώς να διοργανωθούν δύο ξεχωριστά κοινοτικά συμβούλια, δύο Φιλόπτωχοι Αδελφότητες και γενικότερα διπλοί οργανισμοί, σχολεία, νεολαίες κ.λπ.
Σημειώνεται ότι η κοινότητα διαιρέθηκε σ’ εκείνους που προωθούσαν τη διάσπαση και οι οποίοι είναι μειοψηφία με θεατή την αντίδρασή τους στην ελληνικότητα της Εκκλησίας γενικότερα και σ’ εκείνους που επιθυμούν να παραμείνει η κοινότητα όπως ήταν από το 1905, πλην όμως δεν εισακούστηκαν. Στις 24 Οκτωβρίου 2010 έγινε ειδική σύσκεψη στο ξενοδοχείο «Σέρατον» από ενδιαφερομένους ενορίτες οι οποίοι δεν επιθυμούν τη διάσπαση. Συμμετείχαν 450 άτομα και το 97% τάχθηκε υπέρ της ενότητας και της διατήρησης της μίας ενιαίας και αδιαίρετης κοινότητας με δύο ναούς όπως έχει σήμερα. Εν τω μεταξύ, οι ενορίτες που τάσσονται υπέρ της ενότητας έστειλαν, στις 13 Σεπτεμβρίου 2010 επιστολή-έφεση στην Επαρχιακή Σύνοδο μέσω του δικηγόρου Νικόλαου Κολεσσίδη, προβάλλοντας την επιθυμία της πλειοψηφίας των ενοριτών να μην προχωρήσει η διάσπαση.
Στις 30 Οκτωβρίου 2010, ο Αρχιγραμματέας της Επαρχιακής Συνόδου, Αρχιμανδρίτης Σεβαστιανός Σκορδαλλός, έστειλε απάντηση στον κ. Κολεσσίδη στην οποία τον ενημέρωνε ότι το θέμα συζητήθηκε στη Σύνοδο και πως αποφασίστηκε η σύσταση Συνοδικής Επιτροπής, η οποία θα το εξετάσει. Στην επιτροπή ορίστηκαν οι Μητροπολίτες Βοστώνης Μεθόδιος, Ντιτρόιτ Νικόλαος και η Νομική Σύμβουλος Walsh.
Εν τω μεταξύ, έγινε γνωστό ότι από μία εικόνα του Χριστού στον ναό του Προφήτη Ηλία την Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2010 άρχισε να τρέχει λάδι. Οταν το πληροφορήθηκε ο Μητροπολίτης Ησαϊας αποφάνθηκε ότι πρόκειται για θαύμα. Στις 20 Οκτωβρίου 2010 έστειλε επιστολή στον π. Μιχαήλ Κουρεμέτη στην οποία ανάμεσα στα άλλα του έγραφε ότι «ο Κύριος εισάκουσε τις προσευχές μας στις οποίες του ζητήσαμε να επιλύσει την συγκεχυμένη κατάσταση στην περιοχή του Σολτ Λέικ Σιτι». Ο κ. Ησαϊας τόνισε στην επιστολή του πως «όταν εικόνες εκχύνουν δάκρυα, όπως έχουν κάνει πολλές εικόνες της Θεοτόκου, είναι σημάδι προειδοποίησης και προβλημάτων. Αλλά όταν μία εικόνα εκχύνει λάδι, τότε είναι σημάδι ίασης και ευλογιών» και συμπλήρωσε πως «όταν πληροφορήθηκα ότι η εικόνα του Αρχιερέως Χριστού έκχυνε λάδι στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας την Κυριακή 17 Οκτωβρίου, κατάλαβα ότι έχει γίνει θαύμα. Δεν είναι συνηθισμένο μία εικόνα του Χριστού να εκχύνει λάδι ή κι ακόμα δάκρυα. Αληθώς πιστεύω ότι ο Κύριος εισάκουσε τις προσευχές μας να κάνει γνωστή την παρουσία του για να επιλύσει την κατάσταση των δύο κοινοτήτων».
Σε άλλο σημείο της επιστολής του, ο Μητροπολίτης Ησαϊας έγραψε ότι «τώρα δεν θα υπάρχει καμία αμφιβολία στο μυαλό του λαού Του. Ο Κύριος μας αναγνωρίζει τις ενορίες του ως μονογαμικές και ανεξάρτητες, η κάθε μία με τον δικό της προϊστάμενο να Τον αντιπροσωπεύει (τον Χριστό) δια του τοπικού Επισκόπου».
Η Επαρχιακή Σύνοδος στις 17 Μαρτίου 2011 συζήτησε το θέμα της έφεσης που είχαν ζητήσει τόσο μεγάλη ομάδα ενοριτών όσο και ο ίδιος ο Μητροπολίτης Ησαϊας και απεφάνθη όπως αναφέραμε πιο πάνω «να παραμείνει η κοινότητα ενωμένη» και ότι «το εκκλησιαστικό καταστατικό που εκδόθηκε στις 12 Απριλίου 2010 θεωρείται ανεφάρμοστο και συνεπώς ανακαλείται. Ομοίως ο νομικός οργανισμός corporation- του Προφήτη Ηλία τελικώς θα διαλυθεί και δεν θα σημειωθούν ξεχωριστά ονόματα στην πολιτεία της Γιούτα για την Αγία Τριάδα και τον Προφήτη Ηλία.
Ωστόσο, με επιστολή του με ημερομηνία 7 Ιουνίου 2011, ο Μητροπολίτης Ησαϊας απορρίπτει την Επαρχιακή Σύνοδο και τον Αρχιεπίσκοπο και αρνείται να εφαρμόσει την απόφαση, λέγοντας ότι αυτός είναι ο κυρίαρχος ποιμενάρχης στη Γιούτα, ενώ επικαλείται πρόσφατο ανακοινωθέν της Συνόδου Μαρτίου 16 και 17, 2011 που είχε εκδοθεί με αφορμή την κρίση που είχε δημιουργήσει ο Μητροπολίτης Μεθόδιος στο Λιν.
Ο κ. Ησαϊας έγραψε πως «έχετε έναν ιεράρχη, τον Μητροπολίτη του Ντένβερ» και σ’ άλλο σημείο πως «εγώ μόνο ως Μητροπολίτης Ντένβερ έχω την αποκλειστική κανονική εξουσία επί του Ορθόδοξου ποιμνίου σ’ όλη αυτή τη Μητρόπολη, που συμπεριλαμβάνει και το Σολτ Λέικ Σίτι». Εδωσε εντολή να γίνει γενική συνέλευση και στέλνει τον πρωτοσύγκελο του π. Luke Uhl να τον αντιπροσωπεύσει.
Ο Νικόλαος Μπέβης επιφανές μέλος της κοινότητας, Αρχων του Πατριαρχείου και μέλος της «Ηγεσίας των 100», ο οποίος έχει συμβάλλει στην συγκέντρωση εκατομμυρίων δολαρίων για την κοινότητα, δήλωσε στον «Ε.Κ.» πως «ο Μητροπολίτης Ησαϊας απορρίπτει τον Αρχιεπίσκοπο και τη Σύνοδο. Εξακολουθούμε να είμαστε διαλυμένοι και δεν μας επιτρέπεται να έχομε ελεύθερες και δίκαιες εκλογές» και συμπλήρωσε «είναι πάνω από ένα χρόνο που δεν είχαμε Γενική Συνέλευση με ελεύθερη ψηφοφορία και αρκετά χρόνια που δεν είχαμε εκλογές».
Ο κ. Μπέβης έστειλε το γράμμα του κ. Ησαϊα στον Αρχιεπίσκοπο Δημήτριο, στον π. Σκορδαλλό, στον Τζέρι Δημητρίου και στην Kathryn Walsh.
Ο κ. Βασίλειος Πρίσκος, επίσης επιφανές μέλος της κοινότητας, είπε ότι «ήταν ξεκάθαρο στην επιστολή του Μητροπολίτη Ησαϊα ότι δεν τον ενδιαφέρει τι λέγει η Σύνοδος, αλλά πως είμαστε ποίμνιο του και μπορεί να μας κάνει ό,τι θέλει» και διερωτήθηκε, «οπότε γιατί να έχομε συνοδική διαδικασία έφεσης ή εκλογές ή γενική συνέλευση;».
Αμφότεροι οι κ. Μπεβης και Πρίσκος είπαν «ίσως το επόμενο βήμα είναι να απευθυνθούμε στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.»

No comments: